هدف گذاری SMART و مدل AIDA در تهیه مدل کسب و کار برای استارتاپ ها
زمان برگزاری: آذر 1401
طول دوره: 24 ساعت
مدرس: خانم دکتر مرجان مبین
هیچکس نیست که اهمیت هدف گذاری را نداند. به هر حال هر فردی برای خود اهدافی در ذهن دارد و دوست دارد به آنها دست پیدا کند. اما به نظر میرسد همه تجربه خوبی از رسیدن به هدفهایشان ندارند. این موضوع وقتی در حوزههای کاری مطرح شود، اهمیت بیشتری هم پیدا میکند.
برای مثال در حوزه سئو اگر اهداف را به درستی تعیین نکنید و در نتیجه به آنها دست پیدا نکنید، باید نارضایتی کارفرما را به جان بخرید. در چنین مواردی احتمالاً خیلی زود پروژههای خود را از دست خواهید داد. برای تعیین اهداف روشهای مختلفی ارائه شده که یکی از کاربردیترین آنها اهداف هوشمند یا هدفگذاری SMART است.
هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟
ممکن است در گذشته اهدافی را تعیین کرده باشید که به دلیل مبهم بودن، تهاجمی بودن یا نامناسب بودن، دستیابی به آنها دشوار بوده و از رسیدن به آنها دلسرد شده باشید. تلاش برای رسیدن به هدفی که به درستی طراحی نشده است، احتمالاً دلهرهآور به نظر میرسد. هدفگذاری اسمارت روشی است که به شما کمک میکند اهداف خود را به درستی انتخاب کرده و از مشکلات گفتهشده دور بمانید. تفاوتی ندارد در حال انتخاب اهداف شخصی یا تیمی باشید، استفاده از هدفگذاری SMART میتواند راهی مناسب برای دستیابی به موفقیت ایجاد کند.
SMART مخففی از کلمات Specific به معنای خاص یا مشخص، Measurable به معنای قابل اندازهگیری، Achievable به معنای قابل دستیابی، Relevant به معنای مناسب و Time-based به معنای مبتنی بر زمان است. قرارگرفتن عناصر چارچوب SMART در کنار یکدیگر باعث میشود دستیابی به یک هدف میسر شود. در واقع رعایت این چارچوب میتواند شما را به هدفهایتان برساند.
یکی از اصلیترین نکات در روش اهداف SMART این است که اهداف انتخابی باید در کنترل شما باشند. به عنوان مثال، اگر میخواهید درآمد خود را افزایش دهید، میتوانید برخی از عوامل مانند تعداد ساعات کاری خود را کنترل کنید اما سایر عوامل مانند بودجه محل کار یا ارزیابی مدیران از تواناییهای شما در حیطه کنترلتان نیست. به همین دلیل، باید توجه داشته باشید که اهداف خود را پیرامون عوامل تحت کنترلتان، تعیین کنید.