مدیریت ریسک در بانکداری دیجیتال
زمان برگزاری: آذر 1401
طول دوره: 16 ساعت
مدرس: آقای مهندس فرزاد خرمشاهی
تحولات عمده در محیط کسبوکار امروزی از قبیل جهانی شدن کسبوکار و سرعت بالای تغییرات در فناوری، باعث افزایش رقابت و دشواری مدیریت در سازمانها شده است. بهطوری که در محیط کسبوکار امروزی، مدیریت و کارکنان میبایست توانایی برخورد با روابط درونی و وابستگیهای مبهم و بغرنج میان فناوری، دادهها، وظایف، فعالیتها، فرایندها و افراد را دارا باشند. در چنین محیطهای پیچیدهای سازمانها نیازمند مدیرانی هستند که این پیچیدگیهای ذاتی را در زمان تصمیمگیریهای مهمشان لحاظ و تفکیک کنند. مدیریت ریسک موثر که بر مبنای یک اصول مفهومی معتبر قرار دارد، بخش مهمی از این فرایند تصمیمگیری را تشکیل میدهد. شناسایی و مدیریت ریسک یکی از رویکردهای جدید است که برای تقویت و ارتقای اثربخشی سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. مدیریت ریسک به مفهوم سنجش ریسک و سپس اتخاذ راهبردهایی برای مدیریت ریسک دلالت دارد. انواع ریسکها برحسب احتمال وقوع و تأثیر آنها قابل تقسیم است که نتیجه آن پورتفوی ریسک و اعمال استراتژیهای مناسب (انتقال، اجتناب، کاهش و پذیرش) است.
ریسک یا عدم اطمینان در معنای عام، اشاره به تحقق نتیجهای متفاوت با مورد انتظار دارد. از نظر مالی، ریسک انحراف بازده واقعی از بازده مورد انتظار است. ریسک در هر حیطهای قابلیت مطرح شدن دارد که یکی از این حیطهها بانک و فعالیتهای بانکداری است. بانکها بهعلت اهمیت بهسزایی که در نظام اقتصادی دارند در این زمینه مورد توجه خاص قرار میگیرند. دلایل وجود ریسک در بانک را با نوع کارکرد آن میتوان توجیه کرد؛ چرا که بانکها از یک سو سرمایههای مردم را که در قبال آن مسئولیت دارند جمعآوری کرده و از سوی دیگر با استفاده از این سرمایهها اقدام به انجام عملیات بانکی و فعالیتهای اقتصادی میکنند.
نوآوری تکنولوژیک و رقابت میان سازمانهای بانکداری که قصد ورود به این حرفه را دارند، این امکان را بهوجود آورده تا طیف گستردهای از انواع تولیدات و خدمات بانکی، قابل دسترسی و ارائه به مشتریان کوچک و بزرگ باشد. امکانی که از طریق کانال توزیع الکترونیک فراهم میشود و روی هم رفته به آن بانکداری الکترونیک میگویند.
بانکداری الکترونیکی بهعنوان ابزارها، تکنیکها و راهحلهای خودکارسازی فرآیند ارائه مستقیم محصولها و خدمتهای مختلف و متنوع در بانکداری سنتی و جدید به مشتریان از طریق کانالهای ارتباطی دو سویه، تعریف میشود. بانکداری الکترونیکی شامل سیستمهایی است که مشتریان، افراد مختلف یا بنگاههای تجاری و غیرتجاری را قادر میسازد تا به حسابها و تراکنشهای مالی شرکت خود دسترسی داشته و یا اطلاعاتی در زمینه محصولات و خدمات از طریق شبکههای خصوصی و عمومی اطلاعرسانی همچون اینترنت بهدست آورند.